keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Liikkuvan koulun liikuttava piha

Koulumme LiikkuvaKoulu-tiimi ideoi koulun pihalle asvalttimaalauksia, jotka kannustaisivat oppilaita liikkumaan välitunnilla ja rohkaisisivat opettajia pitämään liikkuvia oppitunteja ulkona. Rautakaupasta saimme kivan värisiä maaleja. Asvalttimaalia oli harmiksemme vain keltaisena (ja valkoisena, mutta sitä väriä emme halunneet). Mutta asvalttimaalin kaveriksi ostimme sokkelimaalia, jota saattoi sävyttää. Maalikauppias ei luvannut sokkelimaalin pysyvät asvaltissa ikuisesti, mutta koska ensimmäistä kertaa olemme asialla, ei se haitannut, pikemminkin helpotus etteivät mahdolliset sotkumme ole koulun pihassa ikuisesti :)


Ensimmäisenä maalasimme koulun pihaan kaksi 10 metriä pitkää lukusuoraa, joihin on laitettu merkit puolen metrin välein. 

- Alkuopetuksen oppilaita lukusuorat palvelevat lukusuoran pohjustamisessa, sillä merkit ovat suurinpiirtein pikkuoppilaan askeleen pituisia. Tällä lukusuoralla voi siis askeltaa ja loikkia.

- Isompien oppilaiden kanssa lukusuoralla työskentely on yhtä tärkeää. 4. luokkalaisten kanssa merkitsimme lukusuoran alkuun nollan ja toiseen päähän 1000. Oppilaat arvioivat eri lukujen paikkoja lukusuoralla.

- Ihan blankkolukusuora olisi myös hyvä olla pihassa, silloin oppilaiden täytyy hahmottaa lukujen välisiä etäisyyksiä hyvinkin tarkkaan saadakseen luvut paikoilleen ja yllä kuvaamani 4. luokkalaisten tehtävä vaikeutuu huomattavasti.



- Pihalle tuli myös koordinaatiotikkaat, jotka palvelevat hyvin lukujonoharjoituksissa esimerkiksi monikertoja treenatessa. Oppilas hyppää joka toiseen ruutuun ja luettelee lukujonoa 2, 4, 6.. tai hän hyppää joka kolmanteen ruutuun 3, 6, 9...


                                          


- Koordinaatiotikkaat sopivat myös hyvin liikuntatunnin harjoitteisiin. Alla olevasta YouTube-videosta löytyy aika monta vinkkiä koordinaatiotikkaiden käyttöön. Asvalttiin maalatut tikkaat ovat lisäksi turvallisemmat kuin lattialla olevat tikkaat, joihin kompastuu helposti askelissa seotessaan.



Pihalle maalattiin myös ruudukkoja, 3x3 ja 4x4 ruudukot. Mitäs ruudukoilla voisi tehdä?

- Ruutuihin merkitään numerot 1-9. Leikkijät heittävät 1-2 noppaa ja leikkijä hyppää ruutuihin siten, että täytettyjen ruutujen lukujen summa on nopan silmäluku. Eli heitetään nopalla 6 ja oppilas hyppää seisomaan esimerkiksi siten, että toinen jalka on ruudussa 1 ja toinen ruudussa 5. Leikkiä voidaan leikkiä myös pareittain, siten että oppilas pari hakee ruudukosta summia, eli kuutosen heittäessän toinen hyppää vaikkapa ruutuun 4 ja toinen parista ruutuun 2.

- Ruutuihin voidaan kirjoittaa liidulla kirjaimia tai tavuja. Oppilaat nostavat salaisuuspussista vuorollaan sanan, lukevat sanan parilleen ja pari hyppää ruutuun, jossa on sanan alku-/viimeinen kirjain tai alku-/lopputavu.




- Ruudukko sopii myös koodaukseen. Ruudukon läpi on suunniteltu reitti, joka vain leikin johtajalla on tiedossaan. Leikkijät yrittävät löytää tiensä ruudukon läpi kokeilemalla. Ruudukossa saa astua vain suoraan eteen/taakse tai oikealle/vasemmalle eli ei viistoon. Jos oppilas astuu väärään ruutuun, joutuu hän pois ruudukosta ja jonon viimeiseksi. Ruudukon ulkopuolella olevat saavat neuvoa ruudukossa liikkuvaa sanallisesti, mutta eivät käsillä osoittamalla. #koodaus #ryhmäytyminen

- Ruudukossa liikkumiseen voidaan piirtää myös nuolikaavio, jonka mukaan oppilaat liikkuvat ja neuvovat ruudukossa liikkuvaa pariaan. ⬆️⬆️➡️➡️⬆️

- Ruudukko sopii myös liikuntatunneilla ristinolla-pelin pelaamiseen porukalla lämmittelyleikkinä (video).


                                      


- Kymmenruudukot kanala-leikkiä varten: Koulussamme käytetään Varga-Neményi-menetelmää alkuopetuksessa, joten kaikille koulumme oppilaille kanala-leikki (eli kymmenylitys hajoittamalla ks. Opettajan tienviitta 1b) on tuttu. Ulkona olevia kymmenruudukoita voidaan täyttää "oppilailla itsellään" eli oppilaat mahtuvat hyvin 50 cm x 50 cm ruutuihin seisomaan. Edellisellä vetämälläni VaNe-kurssilla eräs kurssilainen kertoi vaihtaneensa kanala-leikin jonkin ajan kuluttua bussi-leikiksi, jolloin into säilyi edelleen ja kymmenylityksen harjoittelu hajottamalla oli edelleenkin hauskaa ja jännää, vaikka oivallusten tuleminen monesti kestääkin pidemmän aikaa.



- Isompia oppilaita varten pihalle maalattiin malli neliödesimetristä ja neliömetristä.



- Geometria-jaksoa varten pihalle ilmestyi twister geometrisillä tasokuvioilla. Pelaamista varten opettaja valmistaa salaisuuspussiin lappuja, joissa on luokkatasosta riippuen sopiva ohjeita. Esimerkiksi "Oikea jalka kuvioon, jossa on vähintään 3 kulmaa" "Vasen jalka kuvioon, jossa on suorakulma" jne. Oppilaat nostavat vuorollaan salaisuuspussista ohjeen ja toimivat sen mukaisesti. Tämä peli on viime talvena luokassani hitti, luokassa minulla oli geometriset lattiakuviot, joilla peliä pelattiin.


- Four Square: Pihalle tehtiin myös four square-pelin kenttiä muutamia. Itselleni peli on outo, enkä ole ohjeita lukemalla saanut pelin ideasta täysin kiinni. Kollegani kuitenkin tuntee pelin ja on pelannut sitä aiemmassa koulussaan paljon. Four square-pelin opettelu on siis itselläni to do-listalla.



- Telinevoimistelija Oskar Kirmes vieraili Rion olympialaisten jälkeen koulussamme ja haastoi koulumme harjoittelemaan käsillä seisontaa. Sitä varten maalasimme asvaltiin käsillä seisontaa varten käden kuvia sekä keskelle pihaa että seinän viereen tukea tarvitseville.



Ei kommentteja: